السياحة فى ماليزيا

افضل فنادق ماليزيا عروض للعائلات فى ماليزيا افضل عروض ماليزيا
صور عن ماليزيا عروض شهر العسل افضل الاماكن السياحية

الإهداءات


العودة   السياحة في ماليزيا Malaysia > ماليزيا Malaysia > عروض ماليزيا 2018



إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 11-25-2021, 04:26 PM
احمد يوسف احمد يوسف غير متواجد حالياً
Member
 
تاريخ التسجيل: Nov 2021
المشاركات: 51
افتراضي بعض المعلومات التي قد تهمك عن تفسير الاحلام

الأحلام هى تخيلات و افكار بيشوفها الانسان و هو نايم. قبل ما يتطور العلم و تخرج البشريه من التخلف و العوالم الغيبيه اللى كانت مسيطره عليها كانت الأحلام بتتفسر بطرق خرافيه و بتعتبر محتوياتها نبوءات و رموز لوقايع مستقبليه و رسايل جايه من الغيب. فى الواقع الأحلام عباره عن تعبيرات و رموز لمحتويات مكبوته فى اللاشعور جايه من العالم اللى بيعيش فيه الانسان و مالهاش علاقه بالخرافات و الغيبيات اللى بيؤمن بيها الجهال فى المجتمعات المتخلفه ، و المثل الشعبى اللى بيقول " الجعان يحلم بسوق العيش " هو فهم شعبى صحيح و بسيط للأحلام و معانيها.

الحلم هو عمليه استخراج لمشاعر و دوافع و افكار متخزنه فى لاشعور الانسان بتظهر على شكل حكايات و كلام و صور خياليه وقت النوم.

تكوين الحلم Dream Work زى ماوضح العالم النفسى سيجموند فرويد هو عملية تحويل محتوى الحلم الموجود فى اللاشعور لمحتوى ظاهر فى الحلم ، و ده بيتم عن طريق تحوير و تشويه المحتوى المخفى فى اللاشعور عشان يقدر يظهر فى الحلم. سيجموند فرويد استخدم نظريته دى فى تفسير الأحلام عشان يقدر يوصل لمحتويات اللاشعور و عملياته فى العيانين اللى كان بيعالجهم و عشان يفسر حاجات كتيره من الأحداث اليوميه و النشاطات العقليه للانسان.

بيقول فرويد ان لما الانسان بينام بيحصل استرخا لعملية الكبت اللى بتكون موجوده وقت الانسان مبيكون صاحى. فالنوم بيدى فرصه لظهور الرغبات اللاشعوريه ، و اكمن الانسان وهو نايم جهازه الحركى بيقف فالرغبات دى مابتلاقيش فرصه للتحقيق غير على صورة خيالات و ده بيحصل عن طريق حاجتين :

الفكره: تحويل الرغبات لأفكار
الصوره: تحويل الافكار لصور مستمده من الصور المحفوظه فى الذاكره بحيث ان فى وقت الحلم بيتم تجميعها بشكل معين عشان تأدى الغرض المطلوب.
الفكره و الصوره بيحصل عليهم الانسان من تجاربه الشخصيه فى وقت صحيانه. وفى وقت الحلم بتتدخل مثيرات حوالين الانسان و هو نايم زى الضؤ و الأصوات وغيرها مع الرغبات اللاشعوريه و بكده بيتكون الحلم.
لمعرفة المزيد: اضغط هنا

كلمات البحث

السياحة فى ماليزيا





fuq hglug,lhj hgjd r] jil; uk jtsdv hghpghl hghpghl hgjd jlg; fuq

رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
المعلومات, الاحلام, التي, تملك, بعض, تفسير

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

Bookmark and Share


الساعة الآن 08:37 PM

 

#to html by fahad V4#


أقسام المنتدى

حجز فنادق - حجز مواصلات - حجز طيران | قسم طلبات حجز فنادق - حجز مواصلات - حجز طيران | متابعة الحجز بعد تحويل العربون | وثائق شركة شواطيء للسياحة وتقيم العملاء | الجولات السياحية في ماليزيا | ماليزيا Malaysia | عروض ماليزيا 2018 | برامج شهرعسل في ماليزيا 2018 | شهر عسل في ماليزيا 5 نجوم | عروض العائلات ماليزيا | عروض وتخفيضات فنادق ماليزيا ، ليالي مجانية | عروض شهر عسل في ماليزيا 4 نجوم | عروض برامج شهر عسل اقتصادية في ماليزيا | فنادق ماليزيا Malaysia hotels | فنادق كوالالمبور Kuala Lumpur Hotels | فنادق بينانج Penang Hotels | فنادق لنكاوي - Langkawi Hotels | فنادق سيلانجور Selangor Hotels | فنادق جنتنق هاي لاند Genting Highlands Hotels | فنادق كاميرون هاي لاند Cameron Highlands Hotels | فنادق صباح - كوتا كينابالو Kota Kinabalu | فنادق ملاكا Melacca Hotels | السياحة في ماليزيا MALAYSIA TOURS | السياحة في كوالالمبور Tourism Kuala Lumpur | السياحة في بينانج Tourism Penang | السياحة في لنكاوي Tourism Langkawi | السياحة في سيلانجور Tourism Selangor | السياحة في كاميرون Tourism Cameron | السياحة في مرتفعات جنتنج Tourism Genting | السياحة في افاموسا | صور ماليزيا photo malaysia | صور كوالالمبور Photo Kuala Lumpur | صور لنكاوى Photo Langkawi | صور بينانج Photo Penang | صور سيلانجور Photo Selangor | صور الكاميرون هايلاند Photo Cameron | صور جنتنج Photo Genting | اندونيسيا Indonesia | عروض اندونيسيا | شهر العسل في اندونيسيا | عروض اندونيسيا للعوائل | فنادق اندونيسيا Indonesia hotels | السياحة في اندونيسيا Indonesia |



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir